< Terug naar overzicht Schermafbeelding 2017-11-11 om 10.23.09

Deze blog van Stoere Vrouwen Sporten moet je lezen!

Het is echt waar: AquaBoard ook wel FloatFit genoemd is echt niet zo eenvoudig als het eruit ziet!

Bron: https://stoerevrouwensporten.nl/fashion-gear-reviews/floatfit-is-nieuwe-rage-zwembad/

Je moet floatfit echt een keer proberen!

Suus dacht bij de naam Floatfit aan een rustige training, een soort yoga op het water, gewichtloos. Iets in die trant. En dat leek haar wel wat. Rustig werd deze nieuwe sportvorm echter niet. Wat het wel werd: een hilarisch leuke en vooral natte high intensity interval training (HIIT).

Onlangs kwam ik op internet de vernieuwende fitness- en sporttrend Floatfit tegen. Uit de naam Floatfit kon ik niet opmaken wat dit voor sportvorm zou zijn en mijn nieuwsgierigheid werd gewekt. Na wat You Tube filmpjes bekijken kwam ik erachter dat dit een serieuze intensieve sportvorm is. Floatfit is afkomstig uit Engeland en is daar een echte rage geworden. Dit najaar zijn er een aantal zwembaden in Nederland begonnen met het aanbieden van deze gloednieuwe sport. Ik werd uitgenodigd om, met mijn fietsgroep Giro Donne, Floatfit uit te proberen.

Angela, een echt Rotterdamse stoere instructrice die ons de Floatfit-les gaat geven, ontvangt ons in het zwembad. Gekleed in fitnesskleding met daaronder onze badkleding verzamelen we bij het wedstrijdbad waar Angela in het kort uitleg geeft over Floatfit. Het is de bedoeling dat we allerlei oefeningen gaan doen op een aquabase, een opblaasbare stevige mat die blijft drijven op het water. Het is een intensieve training die verschillende spiergroepen aanspreekt en daarnaast een beroep doet op je evenwicht. We zijn met een groep van acht sportieve dames die wel wat gewend zijn op het gebied van verschillende sporten. Wij zijn enorm benieuwd hoe ons dit afgaat.

De aquabase-matten gaan het water in en we klimmen erop. Ik kies voor de makkelijkste weg: vanaf de kant kruip ik uiterst on-charmant de mat op, zodat ik niet nat de mat op hoef. Naderhand blijkt dat nergens voor nodig aangezien ik om de haverklap in het water beland. We beginnen staand op de mat. Dit is al een hele kunst aangezien de mat in evenwicht gehouden moet worden. Om me heen hoor ik de oe’s en ah’s en dan een eerste plons…. Oké, dit belooft hilarisch te worden.

De warming-up begint met het rustig in beweging brengen van de aquabase door voorzichtig links en rechts afwisselend wat druk te geven met de benen. Op deze manier schommel je de aquabase op het water heen en weer. Dit is al een hele kunst en prompt op het moment dat je denkt dat je het ritme te pakken hebt raak je uit evenwicht en ja hoor de plonzen hoor ik om me heen en ik lig ook in het water. Kopje onder en dus geheel nat. Nu moet ik dus de mat weer opklimmen, ook dit is al een oefening op zich.

Na nog wat opwarmingsoefeningen beginnen we met het echte werk. In twee groepen verdeeld gaan we nu oefeningen als planking, opdrukken, squats en nog een aantal fitnessvariaties proberen zo goed mogelijk te doen op de aquabase. De groep die de oefeningen het eerst doen, wordt het moeilijker gemaakt omdat de andere groep door het schommelen van hun aquabase golfslag in het water maken waardoor je naast de oefeningen ook nog met extra evenwichtsoefeningen je bezig houdt. Dit vraagt vooral van de kleine spiergroepen in je lichaam extra. Het valt niet mee, de oefeningen zijn pittig en de golfslag maakt dat de oefeningen niet altijd even mooi worden uitgevoerd. Maar ach, die spieren voelen we toch wel door de combinatie van balans en spierkracht.

Zo worstelen we ons enigszins door het half uur heen en komen we aan het eind van de workout. Als laatst volgt nog een challenge: wie het eerst over alle matten heen (de matten één voor één opklimmen en tussen de matten in je in het water laten plonzen) weer op zijn eigen mat zit of staat wint de challenge. Met alle fanatiekelingen uit mijn fietsgroep een echt wedstrijdje die Brenda wint. De uitputting maakt plaats voor voldoening tijdens de cooling-down die we ook op de aquabase doen. Bij het napraten over de workout concluderen we dat dit een echte HIIT is waarbij in een half uur veel gevraagd wordt van het lichaam. Een totale workout met een hilarisch tintje door het geplons in het water bij evenwichtsverlies.

Wil jij een floatfit-les uitproberen of ben je er al zeker van dat je dit geweldig zult vinden?

Bij ons in Zwembad Staphorst kan je zeker een keer meedoen!

Lestijden
Woensdag 10.15 – 10.45, 11.00 – 11.30, 21.15 – 21.45 uur
Vrijdag 10.15 – 10.45 uur

Up